Tilbage

Metoder og faglig tilgang

”Bare fordi at min vej i livet er anderledes end din, betyder det ikke, at jeg er gået forkert.”

Vi tager udgangspunkt i det enkelte individ, hvor vi med afsæt i positiv psykologi er positive og nysgerrige i vores tilgang og med fokus på nærmeste udviklingszone. Det betyder, at den enkelte bliver udfordret, støttet, hjulpet og vejledt i forhold til individuelle mål, da det er vores vigtigste opgave at være med til at skabe udvikling sammen med den enkelte. Nogle af de faglige værktøjer er blandt andet en relations pædagogisk og neuro pædagogisk tilgang. Hvor vi er, fokuserer på borgerens styrker og hvor vi søger at højne relationen i de forskellige interaktioner.
Vi arbejder ligeledes med en rehabiliterende tilgang til den enkelte, hvor flerfagligheden anvendes for at sikre, at borgerne mestrer mest muligt selv.


Den enkelte borger har et kontakt team, som har til opgave at yde en 360 gr. støtte. Der afholdes personalemøder hver 14. dag. Der skrives i et fælles IT-fagsystem, som myndighed også bruger. Mindst en gang årligt afholdes pædagogisk opfølgningsmøder, som tager udgangspunkt i den overordnede §141 handleplan. Opstår der ændrede forhold eller vilkår for den enkelte, holdes der opfølgningsmøder efter behov.

 

“Man kommer ikke ret langt, når man går lige ud.”

Dette er et citat fra” Den Lille Prins”, som vi søger at implementere i faget og livet på Lærkely idet, det er vigtigt at lære noget nyt hver dag. Og det vi plejer at gøre, ikke altid er det rette, i situationen.
For at gøre dette, må vi derfor nogle gange vige fra vores rutine og sætte tid af til at starte et nyt projekt og genopfinde os selv.