Vi tager udgangspunkt i den enkelte borgers ressourcer og vælger faglig tilgang og metode ud fra den enkelte borgers fysiske og psykiske funktionsevne
Faglige tilgange og metoder
Kommunikationspædagogisk tilgang
En kommunikationspædagogisk tilgang er en faglig tilgang, der har fokus på at anvende alle tilgængelige kommunikationsformer i kommunikationen md den enkelte. Formålet er, at den enkelte forstår og bliver forstået.
Anerkendende tilgang
En anerkedende tilgang er en faglig tilgang, der har fokus på anerkendelse og værdsættelse. Formålet er at motivere til en positiv forandring hos den enkelte
Rehabiliterende tilgang
En rehabiliterende tilgang er en faglig tilgang, der har fokus på at genvinde, udvikle eller vedligeholde funktionsevne. Formålet er at opnå rehabilitering.
Relations pædagogik
Relationspædagogisk tilgang er en faglig tilgang, der har fokus på samspillet mellem mennesker. Formålet er at udvikle den enkeltes selvforståelse, selvværd og selvfølelse
Ressource orienteret tilgang
En ressource orienteret tilgang er en faglig tilgang, der har fokus på den enkeltes ressource. Formålet er at se muligheder frem for begrænsninger i forhold til personens udvikling
Sanseorienteret tilgang
En sanseorienteret tilgang er en faglig tilgang, der har fokus på at stimulere en eller flere sanser. Formålet er at fremme en persons funktionsevne
Strukturpædagogisk tilgang
En strukturpædagogisk tilgang er en faglig tilgang, der har fokus på at skabe regelmæssighed i en persons hverdag. Formålet er at gøre dagen overskuelig, forudsigelig og rolig
Metoder
Kontakt ø er en metode, hvor der arbejdes med en daglig en til en kontakt omkring bestemte aktiviteter.
Aktiviteterne forløber hver dag for at skabe forudsigelighed og genkendelse.
Det fælles tredje
Det fælles tredje er en metode borgeren og personalet i fælleskab løfter og løser en given opgave.
Det kan være kreative aktiviteter, gå tur
Det fælles tredje opstår, i samspillet mellem borger og personale og aktiviteten binder de to sammen
Low Arousal
Low Arousal er en metode som tilbyder støtte og omsorg til borgeren, på en ikke konfronterende måde. Vi bevidste om, at vi med metoden ønsker, at forhindre, at borgeren bliver udsat for flere stimuli end han/hun kan rumme og håndtere. Dermed undgås reaktioner som uro, forvirring eller udadreagerende adfærd
Afstemt pædagogik
Afstemt Pædagogik går ud på at identificere tegn på udfordrende eller selvskadende adfærd, have en plan for, hvad man gør, hvis adfærden opstår, samt en plan for, hvad man som leder og medarbejder kan gøre efter en hændelse. Afstemt Pædagogik bygger på Low Arousal-tænkningen.
Analyse af borgerens kompetence.
I samarbejde med VISO ser vi på en enkelt borgers kompetence- og vil bruge analyse metoden på andre borgere.