Metoder
TEACHH
TEACCH har sit udspring i den kognitive psykologi og et humanistisk menneskesyn. Det handler om at respektere mennesket med autismes måde at være på og altså ikke stræbe efter det ”normale”.
Kernen i TEACCH-programmet er at skabe struktur, forudsigelighed og visuel støtte for personer med autisme. Ved at anvende disse principper hjælper det pædagogiske personale med at reducere stress og angst hos borgerne. Denne tilgang fokuserer på systematik samt organisering for at gøre hverdagen mere forudsigelig og dermed mere håndterbar for mennesker med autisme. TEACCH-metoden understøtter kontinuerlig udvidelse af selvstændighed og handlemuligheder, samt borgerens mestringstro.
Systematik og organisering af tid og rum er nøgleelementer i TEACCH-metoden, da de hjælper med at skabe en stabil og meningsfuld dagligdag for mennesker med autisme.
Anvendelsen af dag- og ugeskemaer i TEACCH er centralt for at skabe en overskuelig og forudsigelig hverdag. Disse skemaer kombineret med piktogrammer gør det nemmere for borgerne at forstå og navigere gennem deres opgaver og aktiviteter.
Metoden benyttes ikke 1-til-1, men der søges inspiration fra metoden og dennes redskaber og værktøjer.
Kontakt Ø
En kontakt-ø er en metode, hvormed man forsøger at dække nogle af de psykologiske behov hos en borger med udviklingshæmning.
En kontakt-ø er en struktureret og planlagt indsats, hvor man laver en lille aktivitet eller har samvær med borgeren.
Man planlægger kontakt-øer ud fra den effekt, man ønsker at skabe hos borgeren fx at mindske uro eller at understøtte behov for meningsfuld beskæftigelse.
Man aftaler på forhånd, hvad der skal ske, samt hvornår og hvor kontakt-øen skal finde sted. Det kunne fx være en kontakt-ø med det formål at forebygge uro hos en borger.
Aktiviteterne forløber hver dag efter det samme mønster for at skabe forudsigelighed og genkendelighed.
Faglig tilgang
Rehabilitering
Rehabilitering er en samarbejdsproces mellem en borger og de fagprofessionelle omkring. Rehabiliteringsindsatser er målrettede, sammenhængende og videnbaserede indsatser med udgangspunkt i det enkelte menneskes perspektiver og hele livssituation
Formålet med rehabilitering er at muliggøre et meningsfuldt liv med bedst mulig aktivitet og deltagelse, mestring og livskvalitet.
En række principper kendetegner arbejdet når man arbejder rehabiliterende:
- Mød borgerne med åbenhed, tillid og respekt.
- Tag udgangspunkt i borgerens håb, ønsker og drømme.
- Fokusér på borgernes ressourcer.
- Inddrag borgerens netværk og lokalsamfund.
- Arbejd koordineret med borgerens samlede livssituation.
Gentle teaching
Gentle Teaching kan bedst beskrives som en relationspædagogik, hvor personalet bruger sig selv som redskab, og hvor relationen er omdrejningspunkt for arbejdet.
De fundamentale aspekter er tryghed, accept, tilknytning, samvær og samspil.
Redskaber som berøring, stemmen, øjnene og nærvær bruges til at skabe rummelighed over for det enkelte menneske og til at skabe et tilhørsforhold til borgeren.
Gentle Teaching bygger på følgende principper:
- At føle sig sikker og tryg
- At føle sig værdsat og elsket
- At føle kærlighed og varme til andre
- At føle sig inkluderet i de fællesskaber, de lever i.
Anerkendelse
At anerkende er at se og blive set.
Anerkendelse er baseret på et eksistentielt behov hos mennesker for at blive set og hørt af dem, som vi har en relation til. Det er gennem andres bekræftelse og anerkendelse, at vi kan etablere et forhold til os selv og udvikle vores integritet.
Grundværdien er ligeværd, og den andens ret til at være sig selv.
Anerkendelse er baseret på et åbent og ligeværdigt møde med et medmenneske i en subjekt-subjekt relation. Det vil sige, at man ser den anden som et ligeværdigt menneske, der med sin egenart har helt særlige forudsætninger for at føle, have synspunkter og motiver til at handle.
Anerkendelse handler om at kunne lytte og rumme den andens individualitet, uden at den anden blive vurderet eller bedømt. I lytningen ligger muligheden for bekræftelse, når man afstemmer sig og spejler den andens oplevelser. Det omfatter også den non-verbale kommunikation.