Før du kan starte på en STU, skal du indstilles og godkendes i målgruppen. Det er din uddannelsesvejleder, der indstiller dig, og det er STU-visitationsudvalget, der skal vurdere, om du er i målgruppen.

Alle unge med særlige behov har ret til at blive indstillet til STU, men det er kommunens STU-visitationsudvalg, der afgør, om du godkendes til målgruppen.

I Tønder Kommune indstilles der til STU 2 gange årligt i hhv. april og oktober. STU-udbyderne STU Abild og STU Marsk har optag i august og januar. STU – udbyderne på tværs af kommunen samarbejder hvor dette er meningsskabende.

Nærmere info omkring formål med Den særligt tilrettelagte undervisning kan ses her: STU-loven (retsinformation.dk)

 

STU Marsk

  • På STU Marsk tager vi udgangspunkt i det enkelte individ. Vi arbejder ud fra en anerkendende tilgang til eleven og øvrige elever/brugere. Der er fokus på, at alle bliver set, hørt og forstået.
  • På STU Marsk arbejdes der med forskellige metoder og tilgang som støtter eleven bedst muligt i deres dagligdag. Herunder kan f.eks. nævnes tegn til tale og low arrousel.
  • Alle elever på STU Marsk har igennem uddannelsen en tilknyttet vejleder. Vejlederen er tovholder omkring eleven.
  • Vejlederne har ansvaret for at koble forløbsaktiviteterne på hhv. Kultur- og naturbevarelse samt Genanvendelsessporene sammen med den elevens trivsel og individuelle udvikling.
  • Ligeledes er det vejlederen/lederen, der sikrer, at al dokumentation omkring eleven er af høj faglig kvalitet med fokus på elevens trivsel og progression.
  • STU Marsk tilbyder eleverne OCN beviser, som er et kompetencebevis. Dette er en metode til, at give et valid kompetencebevis på den formelle og uformelle læring, eleven tilegner sig under forløbet.
  • Formålet er at sikre borgerne et troværdigt papir på at borgers læring. Et OCN læringsbevis kan evt. bruges når borgerne skal i praktik.
  • OCN metoden giver både mulighed for at tydeliggøre den formelle læring som fx sociale færdigheder eller kompetencer inden for livsmestring
  • STU Marsk er et læringssted for elever med særlige udfordringer og behov oplever meningsfuldhed og sammenhæng i et læringsællesskab.
  • STU Marsk yder en målrettet indsats, der kan bidrage til, at eleven får mulighed for at realisere eget potentiale og mestre arbejdsrelaterede opgaver.
  • På STU Marsk skaber vi rum for at eleven får de bedste rammer for en positiv udvikling i egen læring indenfor sporene samt mulighed for at udvikle sociale kompetencer i undervisnings- og arbejdsfællesskaber.