Aktivitets- og samværstilbuddet rummer borgere med en bred vifte af forskellige handicaps og diagnoser. Den studerende vil få kendskab til at arbejde med disse forskelligheder ved hjælp af observationer og refleksioner. Eventuelle problemstillinger og refleksioner drøftes til vejledningstimerne. Den studerende deltager i dagligdagens aktiviteter og opnår en forståelse for borgerens handlinger og individuelle behov. Dette igennem interaktion med borgerne og praktikstedets pædagogiske opgaver. Det forventes, at den studerende igennem hele praktikken er observerende, reflekterende og afprøver teori i praksis.

Du kan forvente 1 times vejledning om ugen, hvor de anvendte observationsskemaer anvendes. I vejledning kobles teori og praksis og indholdet fra studiedage, refleksionsskemaer og praktikdokumentet analyseres. Det forventes, at du som studerende aflevere dagsorden til hver vejledningstime, samt skriver referat fra disse og uploader dem til praktikportalen.

Du vil opnå indsigt i borgernes indsatsmål, som udarbejdes i fællesskabet mellem pædagogisk personale, borger og myndighedsafdeling med udgangspunkt i Tønder Kommunes Kerneopgave, samt de forskellige metoder, der anvendes på stedet.

Du vil opnå indsigt i den daglige dokumentation i Nexus.

Relevant litteratur til denne praktikperiode:

Metner & Storgård: KRAP
Kurt Sørensen, Dorte Eifer og Mette Egelund Olesen: Udviklingshæmning – en grundbog.
Peter Thybo: Neuropædagogik – Hjerne, liv og læring.
Div litteratur vedr. Autisme (Hvis praktik perioden foregår på H1B)