Metoder
KRAP
Med ressource orienteret pædagogik (KRAP) er der fokus på borgerens ressourcer med udgangspunkt i, at borgeren kan udvikle sit fulde potentiale. Anerkendelse og forståelse af borgerens situation som et vigtigt udgangspunkt for at støtte borgeren.
Formålet med krap er, der er fokus på borgerens ressourcer med udgangspunkt i, at borgeren kan udvikle sig og udnytte sine kompetencer.
Arousal
Der arbejdes med både hypo- og hyperarousal. Sådan at borgeren støttes i at opnå hensigtsmæssigt arousalniveau. Dette for både at modvirke apati, men også at aflede problemskabende adfærd og konflikter.
Gennem målrettet støtte kan tilgangen medvirke til at skabe et grundlag for trivsel for borgeren og hjælpe borgeren med at udvikle hensigtsmæssige strategier til at opnå en hvis resiliens.
Kontakt-Ø
Kontakt –Ø er en metode, hvor en person med fysisk- eller psykisk funktionsnedsættelse har daglig én til én-kontakt omkring bestemte aktiviteter.
Aktiviteterne forløber hver dag efter det samme mønster for at skabe forudsigelighed og genkendelighed.
Marte Meo
Marte Meo er en metode, hvor en Marte Meo-terapeut benytter videooptagelser af en person til at obsevere, analysere og vurderer kvaliteten i kontakt og samspil mellem personen og andre mennesker.
TEACCH
Metoden er udviklet i USA og er en behavioristisk tilgang til arbejdet med borgere med en Autsime Spektrum forstyrrelse. I Danmark lader vi også inspirere at denne tilgang og har givet den en mere humanistisk vinkel. Metoden tager udgangspunkt i visualisering, konkretisering og en fast struktureret ramme, hvilket styrker de forhold, der gavner indlæringen hos borgere med autisme.
Formålet er at udvikle borgernes selvstændighed og handlemuligheder, samt at tillære dem social adfærd i det omfang, det giver den enkelte mening.
Sansestimulation
Sansestimulation er en metode, hvor sanserne stimuleres hver for sig, og gives gennem forskellige redskaber som kuglebad, hængekøje, musikseng, kugledyne, dufte etc. Sanseintegrationsbehandling har til hensigt at støtte borgeren i at kunne organisere sanseimpulser fra egen krop og fra omgivelserne, og dermed gøre det muligt at bruge kroppen effektivt og målrettet.
Formålet er at hjælpe borgeren med at finde ro og balance og samtidig styrke kontakten til krop og følelser.
Faglig tilgang
Rehabilitering
Rehabiliterings tilgang er faglig tilgang, der har fokus på at genvinde, udvikle eller vedligeholde funktionsevne.
Formål er at opnå rehabilitering.
Gentle Teaching
Gentle Teaching er en faglig tilgang, der har fokus på en venlig, omsorgsfuld og kærlig omgang mellem medarbejder og den enkelte person.
Formålet er at personen føler sig tryg og værdsat.
Anerkende
Anerkendende tilgang er en faglig tilgang, der har fokus på anderkendelse og værdsættelse.
Formålet er at motiver til positive forandringer hos den enkelte.